Danes imajo zmečkljive dele vsi avtomobili, pri veliko težjih električnih avtomobilih pa so ti koncepti in materiali na novi razvojni točki. Želimo vam, da nikoli ne bi preskusili delovanja zmečkljivih delov. Foto: Mercedes-Benz
Danes imajo zmečkljive dele vsi avtomobili, pri veliko težjih električnih avtomobilih pa so ti koncepti in materiali na novi razvojni točki. Želimo vam, da nikoli ne bi preskusili delovanja zmečkljivih delov. Foto: Mercedes-Benz

Zmečkljivi deli so plod serije izumov na drugih področjih, a pod avtorstvo avtomobilskih pa se je podpisal Béla Barényi, madžarski inženir, ki ga pogosto imenujemo tudi oče avtomobilske varnosti, saj je avtor več kot 2500 pomembnih varnostih izumov. Barényi je bil leta 1994 sprejet tudi v hišo Detroit Automotive Hall of Fame, leta 1999 pa je bil nominiran za nagrado avtomobilski inženir stoletja.

Koncept zmečkljivih delov je patentiral leta 1952, prvi avto s takimi deli pa je bil naslednje leto predstavljen kot mercedes-benz 180 ponton. Mercedes je v izjemnem madžarskem inženirju hitro prepoznal velik potencial in mu izdatno pomagal razvijati varnostne koncepte, ki so bili veliko pred časom in so Mercedes postavili na posebno mesto tudi na področju varnosti. Koncept zmečkljivih delov je bil revolucionaren prispevek k avtomobilski pasivni varnosti, v kateri je karoserija razdeljena na trdni del (kabino) in zmečkljive dele na sprednjem in zadnjem delu avtomobila. Ti deli ob trku absorbirajo in razpršijo del energije.

Trk se deli na dva dela – na fazo pred trkom, to je čas, ko deluje aktivna avtomobilska varnost, in fazo, ko se trk zgodi, takrat delo preide na elemente pasivne varnosti, kot je strukturna zgradba karoserije z zmečkljivimi deli.

Najstarejši pasivni del avtomobila je karoserija. Béla Barényi je imel vizijo, kako ob trku izničiti ali vsaj občutno zmanjšati kinetično energijo, kar mu je uspelo doseči prav z zmečkljivimi deli, ki so bili na začetku zgrajeni tako, da se je kovina strukturno nalagala, posledično pa so dobili na določenih delih večjo trdnost, na drugih pa manjšo. V zadnjem času se na teh mestih uporabljajo ultra visoko trdni materiali, kot je borovo jeklo. Danes imajo zmečkljive dele vsi avtomobili, pri veliko težjih električnih avtomobilih pa so ti koncepti in materiali na novi razvojni točki.

V Avtomobilnosti vam želimo, da nikoli ne bi preskusili delovanja zmečkljivih delov. Več o tem pa tudi v pogovoru s strokovnjakom ob robu zadnjega slovenskega avtomobilskega salona.